fredag 8 juni 2012

Världspremiär: Svarta Masken

Så var då andra avsnittet av Svarta Masken färdigt...

Om ni undrar vart avsnitt #1 tog vägen så är det, precis som avsnitt #4, "Svarta Masken och Lortgrisarna", påbörjat men har inte tecknats färdigt än.

Om ni undrar varför avsnitt #2 är färdigt innan avsnitt #2, eller varför avsnitt #4 påbörjats innan avsnitt #3, så beror det på att det är olika tecknare som anlitats.

Att jag själv skulle ta mig an ett Svarta Masken-avsnitt (eller någon av mina seriemanus överhuvudtaget) var aldrig meningen, men jag blev helt enkelt trött på att vänta. Nu låter jag kanske rätt så otålig, men låt mig redogöra för seriens historia...

För ca 3 år sedan påbörjades vad som var menat att bli det första avsnittet: "Svarta Masken vs Kattmannen". Då jag tre år senare fortfarande inte fått se en enda ruta bestämde jag mig för att inte bara anlita andra tecknare, utan skapade även ett par 1-2 sidors manus av betydligt lägre kvalitét (en direkt bieffekt av 1-sidorsformatet), i hopp om att äntligen få klart något avsnitt och sedan gradvis jobba mig uppåt vad gäller såväl längd som kvalitét (även om jag seriens popularitet förmodligen skulle öka snabbare om man satsade på lite högre kvalitét från början, men jag antar att man måste börja någonstans).

Trots att kraven sänkts enormt sedan det första försöket (och att jag helt lagt ner mina försök till seriösa serier tills vidare) så har fortfarande ingen av tecknarna gjort färdigt ett enda avsnitt (dock har jag stort förtroenden för min vän som för tillfället håller på med avsnitt #4, som även är på svindlande 4 sidor och kan bli det avsnitt som tar äntligen tar serien till nästa nivå).

Så trots att jag inte kan teckna om mitt liv så hängde på det, så fick jag till slut nog en dag och bestämde mig för att försöka mig på att egenhändigt illustrera avsnitt #2, i väntan på att avsnitt #1 ("Mitt Namn är Svarta Masken") skall bli färdigt.

Resultet är det ni kan se nedan. Om någon som fucktiskt KAN teckna gått in med en tiondel av ambitionsnivån hade det med stor sannolikhet bara tagit en bråkdel av tiden det tagit mig och med ännu större sannolikhet blivit tio gånger så snyggt, men jag hoppas att detta avsnitt skall sporra somliga personer (ingen nämnd, ingen glömd) att göra klart just det avsnittet de håller på med för tillfället.

Då det inom de flesta typer av konst inte är ovanligt (utan snarare förväntas) att kvalitéten höjs med tiden, behöver personen som i dagsläget är satt på att illusterara det första avsnittet ("Mitt Namn är Svarta Masken") inte ens leva upp till den extremt låga ribba jag satt i och med det här avsnittet.

Jag letar även fortfarande någon som är intresserad av att teckna avsnitt #3: "Svarta Masken säger Ja till Apan" (som utspelas i Japan och där vi får möta hans japanske superhjältevän "Man-san")


Nåväl...här är det då, det första Svarta Masken-avsnittet någon någonsin sett, på både svenska och engelska:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar