tisdag 5 oktober 2010

Premiär! Återuppståndelse?

Så efter många många år utan något regelrätt "bloggande" (tog t o m bort samtliga mina "dagboksinlägg" på Helgon nyligen) så är jag tillbaka.
Ni som minns min gamla "blogg" (inte speciellt många antar jag) kanske minns att det var en hemsida med (om jag inte minns fel) 4 olika avdelningar:

* Förstasidan, där jag i princip bara hade en samling permanenta bilder och länkar av politisk natur (tänk valfri hemsida gjord i notepad gjord av en ung, arg tonåring kring senaste sekelskiftet).
 * Inlägg där jag ventilerade främst mina (låt oss kalla dem) feministiska tankar och åsikter (detta var strax innan idén om kvinnor som onda förtryckare som såg oss män som vandrande könsorgan utan känslor börjat slå rot hos mig).
 * Grafisk konst (vill minnas att det var en liten bildserie med det inofficiella namnet "Empty" gjord i något Photoshopliknande program)
* En liten diktsamling (med tillhörande MS Paint-illustrationer) om diverse djur och sagofigurer som fick agera metaforer för främst kärlek.


Avdelning nummer 2 var den som mest liknande dagens bloggar, eftersom den dels uppdaterades semiregelbundet och uppdateringarna skedde i form av ett helt nytt inlägg, som hamnade högst upp i listan, så att man klart och tydligt såg vad som var nytt.

Dock var sidan väldigt strukturerad på så sätt att varje avdelning höll sig till ett rätt så strikt tema.
De grafiska verken var en enda samling konstverk där inga nya tillkom och även dikterna var en samling som följde ett visst tema.
Första sidan var i princip sådana saker som folk idag postar på sina bloggar istället för att skriva någonting själva, samlat på en enda sida där det var omöjligt att se vilken bild eller länk som lagts till när eller i vilken ordning.
Även inläggen som rörde mina åsikter, följde ofta ett visst tema. Jag fick en del postiva kommentarer från främlingar på nätet och jag tror definitivt att det fanns fler där ute som hade velat läsa det jag skrev.

Dock tänker jag på min nya, "riktiga" blogg frångå detta tematiska tänk, även om ni förmodligen inte kommer se så mycket inlägg i stil med "Åh, den här låten är så himla bra! [YOUTUBE-LÄNK]". Däremot kommer jag samla alla mina kreativa projekt under ett och samma tak. Lyckas jag få tummen ur röven och illustrera någon sida av något av mina seriemanus så lär jag posta det här. Samma sak gäller när jag spelat in en ny låt, osv.

Den här bloggen lär alltså bli mer av en samlingsplats för mina olika kreativa projekt än en ventil för mina postfeministiska kåserier. Även om det kan hända att jag vädrar mina åsikter någon gång i framtida inlägg.

Vi får se...

1 kommentar:

  1. Tack så mycket för kommentaren på min sida, gjorde verkligen min dag <3 trevligt att du gillade det :)

    nå då får vi se va det blir av din blogg den härgången då, andra gången gillt, spännande :)

    SvaraRadera